43% badanych w wieku 16- 18 lat jest bezustannie podłączonych do mediów społecznościowych. Najwięcej osób uzyskuje wiadomości poprzez serwisy internetowe i media społecznościowe (70% i 59%). Tylko 16% ankietowanych korzysta z prasy drukowanej jako źródła wiadomości.*

 Idea i historia kursu News Literacy 

Dzięki mediom społecznościowym (jak np. Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, Snapchat, YouTube itd.) odbiorcy informacji mogą także stać się ich nadawcami. Każdy kto dysponuje połączeniem z Internetem może zamieszczać relacje, fotografie, filmy lub komentarze, które potencjalnie mogą zostać odebrane przez miliony ludzi na całym świecie i wpłynąć na ich postawy, opinie oraz poglądy.

Rewolucja cyfrowa oddaje w nasze ręce ogromne możliwości w zakresie komunikacji. Ta potęga oznacza też jednak wielką odpowiedzialność!

Czym dziennikarstwo różni się od propagandy i rozrywki?
Na czym polega profesjonalny warsztat dziennikarski?
Skąd redakcja wie jakie newsy są atrakcyjne dla odbiorców?
Jak ocenić wiarygodność źródeł dziennikarskich ?
Kiedy w przekazie medialnym pojawia się manipulacja?


Wyzwania związane z rozwojem mediów cyfrowych, już ponad 10 lat temu dostrzegł zespół Szkoły Dziennikarstwa Uniwersytety Stony Brook (stan Nowy Jork). Złożony w większości z doświadczonych dziennikarzy, którzy pracowali wczesniej dla czołowych mediów amerykańskich, jak Time, CBS, czy Newsday. Widząc, jaką trudność sprawia studentom  rzetelna ocena informacji pochodzących z codziennego “szumu medialnego” już w 2007 roku dziekan Szkoły Dziennikarstwa Uniwersytetu Stony Brook, Howard Schneider wprowadził zupełnie nowy kurs – News Literacy.

Jego cel jest prosty – przygotować odbiorców mediów do dokładnego sprawdzenia jakości newsów!

Jednocześnie kurs stosuje strategie związane z rozwojem zdolności krytycznego myślenia. W ciągu kolejnych 10 lat program News Literacy odniósł duży sukces i został wprowadzony w licznych szkołach wyższych i średnich, zarówno w USA, jak i w wielu innych państwach świata.

 

Centrum News Literacy na UAM

W roku akademickim 2014/2015 uruchomiliśmy pierwszy w Polsce kurs oparty na zaadaptowanym programie News Literacy. Grupa ok. 30 studentów WNPiD UAM, która zaliczyła ten przedmiot w formie fakultetu oceniła go bardzo pozytywnie, oto podsumowanie jednej z uczestniczek: “Jeżeli chcecie dowiedzieć się jak pracują współczesne media i na co musicie uważać – ten kurs na pewno Wam w tym pomoże!”

W 2015 r. na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu powstało regionalne Centrum News Literacy, obejmujące swoją działalnością Polskę, Europę Wschodnią, Kaukaz oraz Azję Centralną. Jest to trzecia tego typu placówka na świecie (obok Centrów na Uniwersytecie Stony Brook oraz Uniwersytecie Hongkongu) a pierwsza w Europie! Powołanie Centrum jest owocem ścisłej współpracy naszego Wydziału ze Szkołą Dziennikarstwa Uniwersytetu Stony Brook, która rozpoczęła się w 2014 r.

Podczas wizyty Richarda Hornika (Dyrektora Partnerstwa Zagranicznego Centrum News Literacy SBU) w Poznaniu. Była ona możliwa dzięki wsparciu Urzędu Miasta Poznania w ramach programu ,,Akademicki i Naukowy Poznań”. W trakcie pobytu na UAM nasz gość odbył wstępne rozmowy z ówczesnym dziekanem Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM prof. Tadeuszem Wallasem (który od początku kieruje pracami Centrum News Literacy UAM).

Więcej informacji o działaniach Centrum >>>